onsdag 26 januari 2011

flytande igen...

Då kör jag på flytande igen från och med i morgon, all mat gör ont!
Det känns som att någon sticker en kniv i magen på mej, kan knappt andas och så kommer maten upp... även vatten kommer upp lite då och då, jag verkligen anstränger mej för att tugga ordentligt, dricka små klunkar vatten, saaaakta men de blir skit ändå, tycker livet känns piss just nu om jag ska vara ärlig. Jag vet att operationen var mitt eget val men jag hade faktiskt förväntat mej att kunna äta lite vanlig mat vid den här tiden, iaf mixad mat!!... kanske fel av mej, men men:(

En dag i mat för mej :

barngröt (päron-banan) till frukost ca 1dl
en halv banan till mellanmål
drick yoghurt till middag ca 1,5dl
andra halvan av banen till mellanmål
gröt igen till kvällen ca 1dl....

Får i mej vatten mellan måltiderna, får jag inte i mej någon "mat" så dricker jag en protein dryck... håller inte på att torka ut ;)

Vad åt du?... och säg inte yoghurt eller fil är du söt ;)
Hade du liknande problem?

3 kommentarer:

  1. Stackars dig!!
    Har du provat med saftsoppa, nyponsoppa mm? Det har funkat bra för mig. Lite mättande men ändå flytande. Gillade du chokladmjölken på CFTK? Den är laktosfri.
    Jag trodde också man skulle vara piggare o kunna äta mer nu....

    Stor kram, Angelica

    SvaraRadera
  2. Det är tufft i början och det tar olika lång tid för oss att återhämta oss. Magmunnen är väldigt svullen efter operationen så den första månaden tyckte jag det var jobbigt vid alla måltider, det ömmade och jag tyckte det tog stop efter bara 2 tuggor. Tugga, tugga, tugga och att låta måltiden ta minst 30 minuter hjälper, men jag ska ärligt erkänna att äta kändes helt ointressant och jobbigt i början. Maten växte i munnen och jag tyckte det mesta var "blä!". Det BLIR bättre, jag lovar! Fokusera på att få i dig tillräckligt med vätska och prova dig fram, magen måste vänja sig vid allt igen och det tar tid. Välling, smoothies, drickyoghurt och knäckebröd (med antingen leverpastej eller kokt ägg och kaviar) funkade för mig. Må gott! //NinaPX

    SvaraRadera
  3. Stackars dig :( Blir själv lite orolig eftersom jag ska opereras snart... Har du tagit kontakt med Cftk för rådgivning? Hoppas att det blir bättre snart.

    Kram Linda

    SvaraRadera